مبانی نظری معانی ومفهوم ،ملاک ،عوامل وموانع وتاریخچه فطرت
 مبانی نظری معانی ومفهوم ،ملاک ،عوامل وموانع وتاریخچه فطرت

توضیحات :

مبانی نظری معانی ومفهوم ،ملاک ،عوامل وموانع وتاریخچه فطرت در 47 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.


بخشی از متن :

بخش اول : معانی فطرت

2-1-1- تعریف لغوی فطرت

واژه «فطرت» از مادّه «فَطَر» به معنای شکافتن چیزی از طرف طول آن است و سپس به هرگونه شکافتن اطلاق شده است .وازآنجا که آفرینش وخلقت به منزله شکافتن پرده ای تاریک عدم است، یکی از معانی مهم این واژه همان آفرینش وخلقت است .واژه فطرت معنای ابداع واختراع را نیز افاده می کند.[1]

فطرت در لغت به معنی آفریننده خالق،طبیعت،سرشت،خوی،دین وآیین ،روش وطریق است .[2]

در اَقرب الموارد ذیل ماده «فَطَرَ»آمده است :

«الفطرة هی الصّفة التی یتّصف بماکل مولود في اوّل زمان خلقته» [3]

«فطرت » همان صفتی است که نوزاد در بدو تولدش بدان متصّف است.»

«الفطرة، الخلقه التی خلق علیها المولود فی رحم اُمّه»[4]

فطرت به آفرینشی گویند که مولود در رحم مادر برآن آفریده شده است.»

راغب می گوید :«خداوند پدیده ها را طوری وبه شکلی آفریده وبا زمینه ها واستعدادها وآمادگی های خاصی ایجاد کرده است که آثار و فعلّیت های مخصوص به دنبال خواهدداشت.»[5]

طریحی می گوید:فطرت به معنای نوع و حالتی از آفرینش است ولی در آفرینش مستعد برای قبول دین حق به کار رفته است.[6]

ابن عباس می گوید معنای «فاطر السموات» را نمی دانستم تا اینکه دو نفر عرب که برسرچاهی منازعه داشتند نزد من آمدند یکی ازآنها می گفت :اناَ فَطَرتُها؛یعنی من آن را حفر کردم. [7]

در تفسیر نمونه آمده است:

(«فطرت» در اصل از ماده فَطَرَ «بروزن بذر» به معنی شکافتن چیزی از طول است ودر اینگونه موارد به معنی خلقت بکار می رود .گویی به هنگام آفرینش موجودات،پرده عدم شکافته می شود وآنها آشکار می گردند.) [8]

صاحب مجمع البیان مقصود از فطرت را دین و اسلام توحید می داند که خداوند ،انسان را براساس آن وبرای آن وبخاطر استفاده ازآن آفریده است:

وهی الدّین والاسلام والتوحید التی خَلق الناس عَلیها ولها وبها ای لاَجلها والتمسّک بها.[9]

فخر رازی در بیان معنای فطره الله می گوید:

وهی التوحید فاّن الله فَطر الناس علیه[10]. یعنی فطرة الله همان توحید است که خداوند انسان را براساس آن آفرید .

فطرت بروزن «فعله» است که دلالت برنوع می کند ودر لغت به معنای گونه ای خاص ازآفرینش وخلقت است .بنابراین فطرت انسان؛یعنی سرشت خاص وآفرینش ویژه انسان.ظاهراً این لغت را اول بار قرآن کریم در مورد انسان به کار برد وپیش ازآن ،کاربرد واژه فطرت سابقه ای نداشت.[11]






2-1-2- مقایسه واژه های طبیعت ،غریزه ،فطرت

گرچه این سه واژه گاه بجای یکدیگر بکار میروند،امادر حقیقت معانی آنها متفاوت است.

2-1-2-1- الف): واژه «طبع» یا«طبیعت» در لغت به معنای سجیّت وفطرت است چنان که در لسان العرب آمده است :«الطبیعه :الخلقیة و السجّیة التی جبل علیها الانسان ...طبعه الله علی امر یطبعه طبعاً: فطره ....والطباع مارکَّب فی الانسان من جمیع الاخلاق التی لایکاد یزاولها من الخیر والشر». [12]

این واژه معمولاً درمورد موجودات بی جان بکار می رود واگر در مورد جانداران نیز بکار می رود بلحاظ همان جهات اشتراکی است که بین جانداروبی جان وجود دارد. فلیسوفان در تقسیمی،فاعل را به دو قسم فاعل طبیعی و فاعل ارادی تقسیم می کنند ومرادشان از فاعلهای طبیعی موجوداتی است که طبیعتاً اقتضای اثرخاص را داشته،از خود اراده ای در صدور آن اثرندارد. مثلا «آتش» نسبت به «احراق» یک فاعل طبیعی شمرده می شود. درمورد انسان نیز مثلا می گوئیم:«میل جنسی یک امر طبیعی است و طبیعت انسان اقتضای آنرا دارد». دراینجا نیز مرادمان اینست که انسان از خود اراده ای در بود ونبود این میل ندارد،گرچه در بکارگیری وبهره مندی ازآن مختار است.

2-1-2-2- ب)غریزه : این واژه بیشتر در مورد حیوانات غیر انسان بکار می رود و در مورد جمادات ونباتات اصلاً کاربردی ندارد وگاهی در مورد انسان نیز گفته می شود. ماهیّت غریزه اگرچه هنوز دقیقاً روشن نیست، اما اجمالاً مراد ازآن حالتی است نیمه آگاهانه درحیوانات که راهنمای زندگی آنهاست. مثلاً خانه سازی زنبور با هندسه ای خاص ودقیق،مکیدن پستان مادر توسط نوازد حیوان وکارهائی از این دست را امور غریزی نام می نهیم. برخی ،غریزه را این گونه تعریف کرده اند:

«استعداد فطری انجام دادن کارهای معین،مانند لانه سازی پرندگان ،وعسل گذاشتن زنبورهای عسل وتار تنیدن عنکبوت وکارهای شگفت انگیز مورچه ها وموریانه ها وبسیاری دیگر.»[13] تعبیر«استعداد فطری» درتعریف بالا ،اشاره به غیر اکتسابی بودن آن امور دارد؛یعنی توانایی هایی که هزار حیوان ویا انسان است ونیازی به آموختن وفراگیری ندارد.







2-1-2-3- ج) فطرت : این واژه در مورد انسان به کارمی رود وبندرت در غیرانسان به کار می رود. امورفطری ،اموری هستند که باسرشت وجان آدم جوش خورده اند ودر کمون وذات بشر جای دارند.

فطرت دارای معانی متعدد می باشد که در این رساله به بیان آن معانی می پردازیم:

  • معانی فطرت شامل :

الف)تعبیرات

ب)مفهوم فطرت

ج)ماهیّت فطرت

الف- تعبیرات : در میان واژه ها و اصطلاحات اساسی قرآن،تفسیر ،حدیث،روان شناسی،روانکاری، فلسفه ،جامعه شناسی،منطق و... تعبیری است به عنوان «فطرت»که بر حسب موارد ومراتب مختلف ،به معانی ومصادیق گوناگون اطلاق می شود.

یکی از معانی فطرت،حالت ویژه ای است که سرشت انسان بدان متصف است وقیلت خاصی را می طلبد.

فطرت، براساس این معنی،حالتی است ربانی که بُعدِ عرفانی سرشت انسان را تشکیل می دهد.

این حقیقت «فطرت» با تعابیر گوناگون از جمله :

حس مذهبی ،بُعد مذهبی ،بعد معنوی،شورمذهبی ،شعور دینی،شعور باطنی،شعور مذهبی،حالت قدسی روح، کیفیّت قدسی ،حالت ربانی ،کشش مذهبی ،جذبه دینی،کنش مذهبی ،بُعد چهارم روح انسان، وفطرت مذهبی،مورد بحث وبررسی قرار می گیرد .[14]

ب)مفهوم فطرت: «فطرت» تعبیر معروف وآشنائی است که در اصل «در لغت» به معنی آفرینش ایجاد وخلقت است ودرمیان اهل سنّت وحالت غیراکتسابی ای که انسان ،به آن ،از مادر قدم به عرصه گیتی می نهد نیز اطلاق می گردد وکیفیت وصفت وحالتی که ذات انسان ،به آن،«تکوّن»یافته است.

کتاب معروف «قاموس اللغه»درذیل ماده «فَطَرَ»می نویسد:

«الفطرةالخلقه التی خَلََقَ علیها المولود فی رحم امّه»[15]

فطرت ،آن خلقت ویژه ای را گویند که ذات نوزاد در رحم مادر با آن تکوّن می یابد.

ودرمیان اهل نظر ومفسّران اسلامی ونیز در احادیث ائمه معصومین(ع) «فطرت» به معنای خاص و ویژه ای بکار می رود که تعابیری از قبیل الحنیفیه ،الصبغه ،الفطره،مراد از فطرت ،

براین اساس ؛غیرازآن معانی لغوی ونیز غیر ازآن حقیقتی که در منطق وفلسفه،بدان می پردازند،می باشد. فطرت «فطریات» در منطق ویا در فلسفه عبارت از:

الف: ادراکات بدیهی اعم از تصوری وتصدیقی.

ب: قضایای«قیاساُتِها مَعَها».[16]

آری: فطرت، یعنی «حالت خاص عرفانی»که درسرشت انسان منظورگشته واز ذات وی نشات می گیردودرزندگی او«فعّلیت» لازم خویش را باز می یابد.[17]

ج)ماهیت فطرت:گفتیم که انسان دارای «فطرت» است،فطرت به معنی خاص کلمه،واین فطرت یکی از خصیصه های ذاتی بشراست وتذکراین نکته لازم است که :

الف: فطرت، درماهیت وحقیقت خود ،بردوگونه است در «فطرت عقل»و«فطرت دل» فطرت عقل، همان ادراکات بدیهی وطبیعی

عقل را گویند که عقل ،باتوجه به ساختمان اصلی خویش به گونه ای ذاتی دارای یک سلسله ادراکات طبیعی و غیراکتسابی است.«فطرت دل» عبارت از«علم حضوری» انسان نسبت به برخی از حقایق که انسان با توجه به ساختار روحی خود ،آنها را واجد است.[18]

ب: «فطرت» از مقوله «علم»است یاکنش؟

در کلمات بزرگان[19] ازفطرت یاتعابیری مختلفی چون «گاهی»،«دریافت»،«،«علم»،«ادراک»،«گرایش»،

«جذبه»، «کشش»،«دانش فطری»،«معرفت فطری»،«تمایل فطری»و«فطرت پرستش»و«عشق» یاد شده است.

ودقت در اصل فطرت وکلمات بزرگان این نکته را بدست می دهد که: پرستش «آگاهی فطری،تمایل فطری» اول از مقوله دانش و«دریافت» ودومی از مقوله «جذبه»وگرایش است، بدین معنی که :انسان بگونه ای فطری وحضوری ،هم «خداشناسی»و«خداآشنا»است و هم دارای عشق وتمایل به اوست.[20]

2-1-3- تفاوتها

آنچه فطرت را از غریزه وطبیعت،ویا هریک راازدیگری متمایز می سازد،همان ویژگیهای یاد شده در تعریف آنهاست؛همان گونه که وجوه اشتراک آنها نیزدرهمان جا ریشه دارد.خصلت تکوینی بودن فطرت،آن را با غریزه همسان می کند، وغیراکتسابی بودن،آن را کنار غریزه می نشاند.آنچه فطرت را از دودیگر،امتیاز می دهد.تعالی وفرا حیوانی بودن آن است.گستره فطرت به جهانی انسانی تعلق دارد ودرمرزهای انسانیت محدود می شود.درامر فطرت نگاه به جنبه روحانی ،ملکوتی وغیرحیوانی انسان است؛مانند دین که همین گونه است .به همین خاطراست که خداوندنیز درقرآن ،آنجا که سخن از فطرت الله می گوید،پای مردم را به میان کشیده ،عبارت«فَطََرَالنَّاسَ عَلَیها»را می افزاید.«ناس»آن چنان گسترده وهمه شمول است که سایه خود رابرهرانسانی درهرزمان ومکانی می گستراندوکی را بیرون ازخود وا نمی نهد. از سوی دیگر تعبیر ناس درآیه،فطرت ،درعین جامع افراد بودن ،مانع از ورود اغیار«غیرانسان» نیزهست. در عین جامع وانحصار ،دامنه فطرت را در سرزمین های طبیعت وغریزه بر می چیندوآن را به نوع انسان محصور می کند؛برخلاف طبیعت وغریزه ،برمی چیند وآن را به نوع انسان محصور می کند ؛برخلاف طبیعت که به هیچ نوعی اعم ازجاندار وبی جان محدود نمی شود،وبرخلاف غریزه که علاوه برانسان، حیوانات را نیز پوشش می دهد.[21] فرق مهم دیگری که فطرت را بالاتر ازآن دو می نشاند،کمال بخشی رشدآفرینی فطرت است. آنچه غریزه مقصوداست نه تنها مشکل آفرین نخواهد بود،که زمینه ساز شکوفایی فطرت نیز می باشد. لیکن غریزه به خودی خود،بالا برنده ورشد دهنده نیست ،بلکه فروغلطیدن درآن به انحطاط وسقوط انسان می انجامد [22]؛به گفته مولانا :

ترک شهوتها ولذتها سخاست

هرکه در شهوت فروشد برنخاست.

2-1-4- فطرت در اصطلاحات منطق وفلسفه

کلمه فطرت و فطری در منطق و فلسفه وبعضی از علوم دیگر درمعانی مختلف استعمال که مابذکر آنها می پردازیم .

1-فطریات در منطق : یکی از معانی اصطلاحی «فطرت»درباب قضایا درمنطق است . قضایای فطری «فطرت»درباب قضایا درمنطق است. قضایای فطری «فطریات» قضایایی هستند که ثبوت محمول برای موضوع درآنها گرچه نیازمند حد وسط است،اما این حد وسط همواره در ذهن حاضر است،از اینرو این قضایا از جمله قضایای یقینی وبدیهی شمرده می شوند ولذا منطقیان با تعبیر «قضایا قیاساتها معها» [23]ازآنها یاد می کنند،یعنی قضایائی که قیاس آنها با خودآنها همراه است.«منطقیان از سویی فطریات را از جمله بدیهیات ثانویه می دانند و این قیاس همواره در نزد ذهن حاضراست وهمین از این رواست که آنها بدیهی و فطری نام کرده اند .حق این است که اینگونه قضایا را بایستی «نظری قریب به بدیهی» دانست و چنین نیست که واقعا در غریزه وفطرت انسان تکویناً حد وسط اینگونه قضایا تعبیه شده باشد.

مویّد آن است که بین عدد 4تا36،اعداد زوج متعددی است و دقیقاً نمی توان بین اعدادی که حکم به زوجیت آنها فطری است وغیرآنها ،مرزی را مشخص کرد.



[1] -ابن منظور،لسان العرب ،18جلد،بیروت،دار احیاءالتُراث العربی ،ج 5،صص 55-56

[2] -جبران مسعود،فرهنگ الفبای الرائد ،ص 1306- لغت نامه دهخدا،ذیل «فطرت»،لغت نامه معین ،ذیل همین واژه .

[3] -اقرب الموارد ج2،ص 933،ماده «فطر» .

[4] - همان .

[5] .حسین بن محمد،راغب اصفهانی، المفردات فی غریب القرآن ،بیروت،دارالمعرفه ص 382

[6] . فخرالدین،طریحی،مجمع البحرین ،6 جلد ،قم،مکتبه المرتضوی،ج 3،ص 482.

[7] . ابن منظور ،لسان العرب ،ج10،ص286.

[8] . تفسیر نمونه ،ج16،ص419.

[9] - فضل بن حسن ، طبرسی ،مجمع البیان فی التفسیرالقرآن ،ج7،ص 474.

[10] - تفسیر کبیر،فخر رازی ،ج25،ص 119-120.

[11] - مرتضی ،مطهری ،فطرت،ص14.


[12] - لسان العرب ،ابن منظور ،ج4،ص 193.

[13] - علی اکبر، سیاسی ،علم النفس ،ص 461.

[14] سید محمد شفیعی، فطرت مذهبی درانسان،ص 7.

[15]-اقرب الموارد ، ج 2 ، ص 933 ، ماده « فطر »

[16] - حسین ،ابن سینا،نجات،صص 14-62،ملاصدرا ،صدرالمتالهین،اسفار،ج1،ص27.

[17] - سید محمد،شفیعی،فطرت مذهبی درانسان،ص9.

[18] - سید محمد حسین،طباطبائی،اصول فلسفه وروش رئالیسم،ج5،شرح شهید مطهری ص158

[19] - ملاصدرا ،مبدأومعاد،ص16،وفی ضلال القرآن،سید قطب،ج3،ص67.

[20] - سید محمد،شفیعی،پژوهشی پیرامون فطرت مذهبی درانسان،ص13.

[21] - عزیزالله،مهریزی ،خداشناسی فطری ،ص20.

[22] - همان

[23] - حسین ،ابن سینا،الاشارات والتنبیهات،شرح خواجه نصیر طوسی،ج1،ص214.


فهرست مطالب :
فصل دوم:بررسی وتحقیق پیرامون معانی ومفهوم ،ملاک ،عوامل وموانع وتاریخچه فطرت
بخش اول : معانی فطرت ..................................................................................................................
2-1-1-فطرت درلغت.....................................................................................................................
2-1-2-مقایسه واژه های طبیعت ،غریزه،فطرت.................................................................................
2-1-2-1-طبیعت...........................................................................................................................
2-1-2-2-غریزه............................................................................................................................
2-1-2-3-فطرت..........................................................................................................................
2-1-3-تفاوتها..............................................................................................................................
2-1-4- فطرت دراصطلاحات منطق وفلسفه..................................................................................
2-1-5- نتیجه گیری.....................................................................................................................
2-1-6- مفهوم فطرت درقرآن.......................................................................................................
2-1-7-مفهوم فطرت در روایات...................................................................................................
2-1-8- مفهوم فطرت درفلسفه اسلامی.........................................................................................
بخش دوم:ملاک ،تعریف وتقسیم امور فطری..............................................................................
2-2-1- تشخیص امورفطری ازامور غیرفطری.............................................................................
2-2-2-تعریف وویژگیهای امور فطری......................................................................................
2-2-2-1-تعریف امورفطری.....................................................................................................
2-2-2-2-ویژگیهای امور فطری...............................................................................................
2-2-3-اثبات فطریات درانسان.................................................................................................
2-2-4-تقسیم امور فطری...................................................................................................................
2-2-4-1-بینش های فطری...............................................................................................................
2-2-4-2-گرایشهای فطری..............................................................................................................
بخش سوم:عوامل وموانع شکوفایی فطرت ..........................................................................................
2-3-1-عوامل شکوفایی فطرت..........................................................................................................
2-3-1-1-آموزه های الهی بوسیله انبیاء..............................................................................................
2-3-1-2-تزکیه نفس وریاضت وتقوا................................................................................................
2-3-2-موانع شکوفایی فطرت..........................................................................................................
2-3-2-1-غفلت.............................................................................................................................
2-3-2-2-وسوسه های شیطانی......................................................................................................
2-3-2-3-عقل متعارف.................................................................................................................
2-3-2-4-دنیاگرایی......................................................................................................................
2-3-2-5-خطا درتطبیق.................................................................................................................
بخش چهارم :تاریخچه ...................................................................................................................
2-4-1- فطرت وادیان ...................................................................................................................
2-4-2-فطرت درمیان فلاسفه قبل وبعد یونان باستان........................................................................
2-4-2-1- فطرت درکلام سقراط وافلاطون...................................................................................
2-4-2-2-نظریه افلاطون...............................................................................................................
2-4-2-3-تفاوت فطرت ونظریه استذکاری افلاطون......................................................................
2-4-2-4-افلاطون ومعرفت فطری................................................................................................
2-4-3-مفهوم ،نظریه وبرهان فطرت ازنظرفلاسفه ومتکلمین اسلامی...............................................
2-4-3-1-مفهوم واصطلاح فطرت ازنظرابن سینا............................................................................
2-4-3-2-مفهوم فطرت مذهبی از نظرصدرالمتألهین......................................................................
2-4-3-3-مفهوم فطرت درنظر فیلسوف اسلامی ملاهادی سبزواری..............................................
2-4-3-4-مفهوم فطرت ازنظرعلّامه طباطبایی..............................................................................
2-4-3-5-مفهوم وبرهان فطرت ازنظر حکیم شاه آبادی...............................................................
2-4-3-5-1-مفهوم فطرت.........................................................................................................
2-4-3-5-2-تقریرهای مرحوم شاه آبادی درمورد برهان فطرت.................................................
2-4-3-5-2-1- فطرت افتقار...................................................................................................
2-4-3-5-2-2- فطرت خضوع.......................................................................................................
2-4-3-5-2-3 -فطرت امید...........................................................................................................
2-4-3-5-2-4- برهان فطرت حب کمال.......................................................................................
2-4-3-6- فطرت مذهبی وبرهان فطرت از نظر امام خمینی ............................................................
2-4-3-6-1- فطرت مذهبی..........................................................................................................
2-4-3-6-2- برهان فطرت.............................................................................................................
2-4-3-7- مفهوم، نظریه و برهان فطرت از نظر شهید مطهری..........................................................
2-4-3-7-1- مفهوم فطرت مذهبی................................................................................................
2-4-3-7-2- نظریه فطرت.............................................................................................................
2-4-3-7-2-1- شهید مطهری،نظام فکری وخاستگاه نظریه فطرت..................................................
2-4-3-7-2-2-اهمیت فطرت ونظریه فطرت درنظر شهید مطهر ی..................................................
2-4-3-7-2-3-تعریف وتبیین فطرت از نظر شهید مطهری..............................................................
2-4-3-7-2-4- لوازم وتوابع نظریه فطرت......................................................................................
2-4-3-7-2-5- بی مهری به فطرت ونظریه فطرت..........................................................................
2-4-3-7-3- برهان فطرت درنظر شهید مطهری..............................................................................
2-4-3-8- مفهوم و برهان فطرت دربیان فیلسوف معاصر جوادی آملی.............................................
2-4-3-8-1- مفهوم فطرت.............................................................................................................
2-4-3-8-2- برهان فطرت..............................................................................................................
2-4-3-9- برهان فطرت در نظراستاد مصباح یزدی...........................................................................
2-4-3-10- مفهوم فطرت مذهبی درنظر حکیم فیض کاشانی............................................................

فهرست منابع ومآخذ:

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

مبانی نظری معانی ومفهوم ،ملاک ،عوامل وموانع وتاریخچه فطرت_1581745433_37050_8524_1110.zip0.07 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت